Methodologie Smartdrop
Last-mile delivery
Smartdrop focust op de last-mile, dat is het transport van het distributiecentrum naar de eindbestemming (thuis, winkel, afhaalpunt, pakketautomaat, etc.), ongeacht of dit distributiecentrum zich in België of in het buitenland bevindt. De voorwaarde is dat de eindbestemming binnen het Belgische grondgebied ligt.
Logistieke stromen
De tool neemt verschillende logistieke stromen in rekening: pakjes die meegaan met de winkelbevoorrading, dedicated transport (zelf of door derden) en pakjes die geïnjecteerd worden in het logistieke netwerk van één of meerdere pakket operatoren. Retourstromen van de consument naar de distributiecentra worden ook meegenomen net als gemiste leveringen. Tot slot worden ook klantenverplaatsingen voor het ophalen van pakjes mee in rekening gebracht in de analyse.
Duurzaamheid rapporteren
Duurzaamheid wordt gerapporteerd volgens de externe kosten voor de belangrijkste transport externaliteiten.
Externaliteiten zijn veranderingen in de welvaart die veroorzaakt worden door economische activiteiten zonder dat zij worden gereflecteerd in de marktprijzen (Weinreich et al., 1998).
In de transportsector hebben we het over situaties waarbij transportconsumenten of -producenten extra kosten veroorzaken aan de maatschappij zonder deze kosten zelf te dragen. Externe kosten zijn deze externe effecten uitgedrukt in geld.
We houden rekening met de volgende externaliteiten: congestie luchtvervuiling, klimaatverandering, geluidshinder, verkeersongevallen, infrastructuurschade en well-to-tank processen.
Gegevens voor de berekening
Voor het berekenen van de impact hebben we verschillende gegevens nodig. Enerzijds worden de pakketten door logistieke dienstverlening tot een (eind)bestemming gebracht. Indien deze bestemming een ophaalpunt is, dan is er ook een consumentenverplaatsing in het spel. De gegevens voor het logistieke deel worden verstrekt door de retailer.
Als het gaat om transportbewegingen waarvoor de retailer niet verantwoordelijk is, maken we gebruik van ons eigen VUB Mobilise TRABAM-model. Dit model en de resultaten zijn gevalideerd door de pakket operatoren.
De gegevens over consumentenverplaatsingen worden verzameld via een representatieve enquête, aangevuld met de antwoorden van enquêtes die door de retailers zelf zijn uitgevoerd.
Meer weten?
Neem contact met ons op door het onderstaande formulier in te vullen.
Bij het invullen van dit formulier gebruiken we je gegevens enkel om gevolg te geven aan je vraag of opmerking. Bekijk ons volledige privacybeleid.