FAQ
Hieronder vindt u heel wat antwoorden op veelgestelde vragen. Vindt u niet wat u nodig hebt? Neem dan contact op via het contactformulier.
Bent u een retailer en verkoopt u ook goederen online? Dan kan u mee het verschil maken en zorgen voor een duurzame last-mile! Interesse? Neem contact op met ons via het formulier. Wij zetten een gesprek op om uw specifieke situatie in kaart te brengen, dieper in te gaan op Smartdrop en de next steps om deel te nemen.
Jazeker! Via een heel eenvoudige API kan uw persoonlijke Smartdrop database gelinkt worden aan uw check out. Zo kan u consumenten informeren over de meest duurzame leveroptie voor hen. Het is belangrijk om de consumenten deze objectieve en wetenschappelijke informatie mee te geven, zodat zij duurzame keuzes kunnen maken en we allen samen bouwen aan een duurzamere toekomst.
Welke leveroptie de meest duurzame is afhankelijk van de uw logistieke keten en de locatie van de eindconsument. De beste optie is dus telkens anders. Smartdrop zorgt voor een uniek advies per consument.
Voor consumenten is Smartdrop volledig gratis.
Retailers die willen deelnemen aan Smartdrop moeten hiervoor betalen.
Dit gebeurt via een jaarlijkse fee. Het bedrag hang af van 2 parameters: Hoeveel online transacties heeft uw bedrijf, en is uw bedrijf al dan niet lid bij Comeos.
De jaarlijkse kost vervat:
- de toegang tot het dashboard waarop de last-mileberekeningen volledig in kaart gebracht worden
- de toegang tot de API die linkt met de check out pagina van uw webshop
- support
- contact met de wetenschappers van de VUB indien relevant.
Indien u graag wil weten wat de prijs zou zijn voor uw bedrijf, kan u ons contacteren via deze link.
Als retailer krijgt u toegang tot een gepersonaliseerd dashboard boordevol inzichten over uw last-mile.
U krijgt inzicht in de verschillende logisitieke stromen die u gebruikt, de impact van de verschillende partners die ook rekening houdt met consumentenverplaatsing en een mapping van uw last-mile activiteiten tegenover alle mogelijkheden rond last-mile logistiek.
De inzichten kunnen ook gebruikt worden voor de Europese duurzaamheidsrapporteringen.
Retailers die willen deelnemen aan Smartdrop moeten hiervoor betalen. Dit gebeurt via een jaarlijkse fee.
De jaarlijkse kost vervat:
- de toegang tot het dashboard waarop de last-mileberekeningen volledig in kaart gebracht worden
- de toegang tot de API die linkt met de check out pagina van uw webshop
- support
- contact met de wetenschappers van de VUB indien relevant.
Indien u graag wil weten wat de prijs zou zijn voor uw bedrijf, kan u ons contacteren via deze link.
Smartdrop is vandaag gebaseerd op de Belgische consument. Het leveradres moet dus in België zijn. Uw depot daarentegen kan zowel in België als in het buitenland zijn.
De prijszetting van leveropties is volledig vrijblijvend. U kan kiezen of dit wil laten afhangen van Smartdrop of niet.
Smartdrop is een adviserende tool, het zal uw logistieke stromen en leveropties niet beïnvloeden.
Smartdrop komt met een gebruikersgids zodat dit herkenbaar is voor de consument. Als retailer kan u hier met veel vrijheid mee omgaan, zolang u aan de basisvereisten voldoet (Minimum maat logo, kleur enz.). U kan deze gebruikersgids aanvragen via het contactformulier.
Smartdrop is opgericht door Comeos, in samenwerking met Vrije Universiteit van Brussel en met de steun van VIL en de Federale overheid, via het kabinet De Sutter.
Welke leveroptie de meest duurzame is afhankelijk van de uw logistieke keten en de locatie van de eindconsument. De beste optie is dus telkens anders. Smartdrop zorgt voor een uniek advies per consument.